Forssacupen 2023 [archived]
20 till 22 Jan 2023- 26 Okt 22
- admin
SPELREGLER OCH TÄVLINGSBESTÄMMELSER
Personer i tävlingsjuryn: Peter Johansson, Elvan Cicen och Mikael Lindqvist Tävlingsjuryns beslut kan inte överklagas.
Protester ska lämnas senast 5 minuter efter spelad match till sekretariatet. Protest ska vara sktriftligt och undertecknad av lagledaren. En protestavgift om 2000 kr ska betalas in i samband med protestanmälan. Protestavgift återbetalas inte!
Forssacupen spelas efter de av SFF föreskrivna regler för Futsal med undantag för:
Speltiden
1 x 25 min
Avgörande vid placering i gruppspelet
Om två eller flera lag efter gruppspelets slut har lika poäng avgörs deras placering i gruppspelet av följande kriterier i följande ordning:
1. Måldifferens
2. Antal gjorda mål
3. Inbördes möte
4. Lottning
Avgörande för att utse bästa och näst bästa 3:or (om antalet grupper är mindre än 4 per klass)
1. Poängsnitt per match (antal poäng/antal spelade matcher)
2. Måldifferens per spelad match (antal gjorda mål/antal spelade matcher)
3. Målsnitt per match (antal gjorda mål/antal spelade matcher)
4. Lottning
Antal spelare
Antal spelare i truppen få maximalt vara 16 st. och en deltagarförteckning över detsamma måste registreras in på cupsidan innan första spelade matchen. Komplettering eller byte av spelare efter första matchen är inte tillåtet.
Vid varje match får dock max 14 st. spelare medverka.
Övriga upplysningar
Utlämning av deltagarband sker enligt följande:
Varje lag hämtar sina band i samband med ankomst till turneringen. Deltagarband lämnas endast ut till behörig ledare. Utlämning sker i Maserhallen och av Bernt Olsson. Varje lag får hämta ut det antal band som överensstämmer med antalet spelare enligt inlämnad laguppställning (max 16 spelare + 4 ledare).
Kom ihåg! (Futsal licensering)
Spelare ska vara Futsal-registrerade för den förening spelaren representerar.
- 13 Jan 23
- admin
Föreskrifter ForssaCupen 2023
Fastställda av Dalarnas Fotbollförbunds Tävlingskommitté 2022-10-21
ALLMÄNNA BESTÄMMELSER
Tävlings- och spelregler
I frågor som inte regleras i dessa förskrifter gäller Svenska Fotbollförbundets (SvFF:s) tävlingsbestämmelser för Futsal (FTB) och FIFA:s Laws of the game: Futsal.
Tävlingsstyrelsen i respektive tävling som dessa föreskrifter behandlar har rätt att fatta beslut i frågor som i övrigt inte beaktas i dessa föreskrifter.
Det är föreningen, ledarens och funktionärens skyldighet att förvissa sig om innehållet i gällande tävlingsregler.
Spelarregistrering
Spelaren får bara representera den förening där spelaren är registrerad som Futsalspelare. Spelare är även behörig att representera föreningen i enlighet med representations-bestämmelserna i FTB 4 kap.
Tävlingsstyrelse m.m.
Forssa BK administrerar tävlingen och utser Tävlingsjury
1-januari-regeln
Berör de lag som spelar seriespel
TÄVLINGENS GENOMFÖRANDE
Speltid
Speltid i samtliga klasser: 1 x25 min, inte effektiv tid
Time-out och sidbyte, inklusive paus, tillämpas inte
Anmälan och behörighet att deltaga samt anmälningsavgift
Se inbjudan
Priser
Segrande lag och tvåan erhåller guld- respektive silvermedaljer
Tävlingsmetod och platsfördelning
TK fastställer för varje tävling vilken tävlingsmetod som skall användas.
Avgörande för serieplacering i grupp- respektive slutspel
Om två eller flera lag efter serietävlingens slut har lika poäng avgörs placeringen av följande kriterier i följande ordning:
A) Högst antal poäng i inbördes matcher
B) Bästa målskillnad, dvs. skillnaden mellan antalet gjorda och insläppta mål, i inbördes matcher
C) Flest antal gjorda mål i inbördes matcher
D) Om, efter tillämpning av kriterierna a)-c) för flera lag fortfarande har samma placering ska kriterierna a)-c) åter tillämpas emellan de två lagen för att avgöra lagen slutliga placering. Om detta inte leder till avgörande ska kriterierna e)-f) tillämpas,
E) Resultat av alla gruppspelsmatcher;
- 1. Bästa målskillnad
- 2. Flest antal gjorda mål
F) Straffsparkstävling
1) Om två lag fortfarande har samma placering ska straffsparkstävling genomföras mellan berörda lag.
Är semifinal- och finalmatcher oavgjorda vid full tid sker avgörande genom straffsparkstävling.
Straffsparkstävlingen genomförs på så sätt att alla spelare som finns med på spelarförteckningen ska delta i straffsparksavgörandet (inte endast de som befinner sig på spelplanen vid matchens slut). Innan straffsparkstävlingen startar skall domaren försäkra sig om att ett lika antal spelare finns i mittcirkeln (om sådan saknas i dess närhet) för att lägga straffsparkarna. Om lagen består av olika antal spelare, ska straffsparkstävlingen genomföras med det antal spelare som motsvarar laget med det minst antal spelare. I övrigt se regelboken under metoden att utse vinnare.
Förening som utgår ur tävling eller lämnar w.o.
Lag som uteblir från match ska, såvida inte särskilda skäl föreligger, erlägga en w.o.-avgift uppgående till dubbel anmälningsavgift.
GENOMFÖRANDE AV MATCH M.M
Antal spelare
14 spelare varav 4 utespelare och en målvakt (5 på plan) samt högst 9 avbytare får anmälas på spelarförteckningen och användas i varje match. Obegränsat antal spelare får användas under varje tävling.
Spelarförteckning och matchrapporter
. På spelarförteckningen ska även de ledare, namn och funktion antecknas som får finnas i det avbytarbåset. Detta formulär utgör tillika domarrapport, ska senast 15 minuter före avspark lämnas till sekretariatet före matchen.
Om lagledare, tränare eller annan antecknas som spelare skall vederbörande inte samtidigt vara antecknad som ledare. Vederbörande betraktas då enbart som spelare.
Byten
S.k. flygande byten är tillåtna. Detta gäller även målvakten. Dock skall alla byten ske i vid bytesområdet. Avbytarmetoden innebär att samma spelare får bytas flera gånger under samma match.
Byten skall ske vid linjen, inte ute på spelplanen. Den spelare som skall bytas ut, skall lämna planen innan avbytare inträder.
Om inte detta följs, skall varning utdelas till den inträdande spelaren och indirekt frispark utdömas till motståndaren.
Matchdräkt
Lagen ska förvissa sig om motståndarnas dräktfärger och medföra reservställ till varje tävling. Om byte av matchdräkt krävs (avgörs av domarna) skall lag angivet som bortalag i spelordningen använda reservställ
Boll – och Målstorlek
Matcherna spelas med en Futsalboll. Handbollsmål används.
Domare
Tvådomarsystem tillämpas. Dalarnas Fotbollförbunds Domarutskott (DU) utser domare.
Ackumulerade regelbrott
Vid speltid 1 x25 min minuter gäller fr. o m den Sjätte (6) frisparken, skall frispark utan mur ske från 10 meters-punkten eller på den plats där frisparken döms. De ackumulerade frisparkarna nollställs vid halvtid
UTVISNINGAR, AVSTÄNGNINGAR OCH AVVISNINGAR
Förenings och spelares/ledares ansvar med m.m.
Spelare och berörd förening ansvarar för att spelare som utvisats inte spelar i nästa match.
Med spelare avses även i tillämpliga delar avbytare.
Spelare
Spelare kan utvisas för grov-, lindrig- eller målchansförseelse. Utvisad spelare får varken
återinträda i spelet i pågående match eller sitta på spelarbänken eftersom spelaren måste lämna planens närhet. En avbytare får ersätta en utvisad spelare och inträda på spelplanen två hela minuter efter utvisningen förutsatt att han har tillåtelse av tidtagaren och domaren, om inte mål görs inom de två minuterna gått. I detta fall gäller följande villkor:
· Om det är 5 spelare mot 4 och det lag som har flest spelare gör mål får laget med 4 spelare göras fulltaligt med en femte spelare.
· Om båda lagen spelar med 3 eller 4 spelare och ett mål görs ingen förändring av antal spelare.
· Om det är 5 spelare mot 3, eller 4 spelare mot 3 och det laget med det högre antalet spelare gör mål får laget med 3 spelare endast utökas med en spelare.
· Om det lag som har färre spelare gör mål fortsätter spelet utan förändring av antalet spelare.
Utvisad spelare får inte delta i lagets nästa match i tävlingen.
Domare skall i matchrapporten lämna särskild redogörelse för de omständigheter som föranlett utvisning för grov förseelse.
Tävlingsjuryn kan vid grov förseelse besluta om avstängning från spel i fler matcher än den automatiska avstängningen (1 match) eller anmäla spelaren vidare till DFF:s Disciplinutskott.
Ledare
Spelande ledare skall anmälas som spelare. Avvisad ledare får varken återinträda i spelet i pågående match eller sitta på spelarbänken eftersom ledaren måste lämna planens närhet.
Avvisad ledare ska stå över samma tävlings nästkommande match, innebärande att berörd person inte får uppträda i någon funktionärsroll. Domare ska i matchrapporten lämna särskild redogörelse för de omständigheter som föranlett avvisning för grov förseelse. Tävlingsjuryn kan anmäla ledaren vidare till DFF:s Disciplinutskott
TÄVLINGSJURY
Sammansättning
Tävlingsjuryn skall bestå av tre ledamöter. Ledamot får inte delta i prövning av ärende där denne kan anses vara jävig.
Anmälan
Anmälan skall ha inkommit till Tävlingsjuryn senast inom 30 minuter från berörd matchs slut. Endast berörda lag i aktuell match får lämna in anmälan.
Anmälan ska åtföljas av en protestavgift om 2 000 kr, som betalas tillbaka om anmälan helt eller delvis bifalls.
Om avgift inte betalas skall anmälan avvisas.
Överklagan
Tävlingsjuryns beslut i tävlingsärende får senast nästa vardag överklagas till TK
Tävlingsbestämmelsernas tillämplighet
Utöver vad som ovan angetts i fråga om tävlings- och bestraffningsärenden gäller DFF:s och SvFF:s tävlingsregler inklusive FTB i tillämpliga delar
- 26 Okt 22
- admin
- Herr- och damklassen:
- 2000:- fram till Lucia därefter:
- 3000:- per anmält lag.
Betalning:
Efter anmälan kommer en faktura skickas till anmälarens e-mail. Fakturan går att betala med swish eller interbank. Förfallodatum 7 dagar. Anmälan är preliminär till fakturan är betald.